onsdag 6 april 2011

Plan Marathon


Om mindre än två månader ska jag springa Stockholm maraton, 42 195 meter. 4 mil (!!). Jag har byggt upp en bra grundkondition under ungefär ett år, och i vinter har jag byggt pannben i snöslasket och en del muskler på gymmet. Just nu ligger det mycket fokus på tempopass, långpass och intervaller. Jag springer runt 70 km i veckan uppdelat på 6 pass, vilket är mycket för att vara mig. Men för att kunna springa ett maraton tror jag att det krävs så mycket mer än bara träning, och jag har därför gjort upp en plan;

Regel nummer 1: Ät mycket mat
Regel nummer 2: Ät bra mat

Min bas av proteiner är lax, makrill, rött kött, en del kyckling, bönor, ägg och sojaprodukter.
Kolhydraterna består till största del av potatis, rotfrukter, ris, bulgur, rågbröd, knäckebröd och fiberhavregryns gröt.
Fett får jag i mig genom fet fisk, riktigt smör, olivolja, nötter och riktiga mjölkprodukter (skyr allt som heter light!)
Dessutom äter jag mycket frukt, gärna i smothie form eller som fruktsallad. Färskpressad juice är inte heller helt fel.

Jag ska prioritera sömnen och bli bättre på att vila när jag vilar, kroppen behöver tid att bygga upp sig! Stress som kommer av skolan är svår att undvika men om man planerar bra så kan den i alla fall minskas.
Att ta hand om kroppen på andra sätt är också viktigt. Massage, yoga och alternativ träning (ex simning) ska få större plats i min vardag.

Jag tror att ens fysiska och psykiska hälsa samspelar och för att må så bra som möjligt är det viktigt att se till båda delarna. Jag ska skratta, le, njuta av tillvaron och förstå att jag är lyckligt lottad som får hålla på med detta.
Tar jag bara hand om min kropp så kommer förmodligen den se till att jag tar mig igenom varven i Stockholm den 28 maj! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar